Mielec: ANNA MARIA JOPEK i zespół KROKE

Data publikacji: Kategoria: , Zamieścił: Aneta Bochnak

16 sierpnia (niedziela), godz. 19.30 – park przy Pałacyku Oborskich (lub w razie niepogody sala widowiskowa Domu Kultury SCK). Bilety w cenie 30 zł.

Anny Marii Jopek nie trzeba przedstawiać, od lat jest jedną z najbardziej znanych wokalistek w Polsce, chociaż jej popularność sięga daleko poza granice naszego kraju.

Wychowana w rodzinie muzycznej z korzeniami tradycji polskiej sztuki ludowej, wykształcona w klasie fortepianu na Akademii Fryderyka Chopina w Warszawie, doświadczona w Manhattan School of Music w sekcji jazzowej sama podkreśla, że jej droga w muzyce rozwidla się na wiele ścieżek. ,,Mam nadzieję, że w moich piosenkach gatunki się przenikają, uzupełniają, że być może któregoś dnia odnajdziemy własny język, ponad wszystkimi podziałami.”

 

Jej studyjny album ID zaledwie w miesiąc od premiery pokrył się platyną. „Ta płyta powstała z marzenia, by znaleźć się choćby na chwilę w obecności artystów, których podziwialiśmy przez całe życie. (…) Z dość – przyznajmy – śmiałej wizji aby stworzyć zespół jaki nie istniał nigdy wcześniej, jedynie w naszej zachłannej wyobraźni. Dla nich specjalnie napisaliśmy muzykę, która szuka wspólnego zbioru dla częstokroć tak odległych światów i wrażliwości.” Ten zespół to między innymi Branford Marsalis, Richard Bona, Oscar Castro Neves, Christian McBride, Manu Katche, Tord Gustavsen, Dhafer Youssef, Mino Cinelu i kwiat polskiej muzycznej sceny.

Anna Maria Jopek komentuje to z charakterystyczną dla siebie skromnością i pokorą: „Największą nagrodą i zarazem największym wyzwaniem jest dla mnie sama muzyka. Ona stawia wciąż tak wiele pytań, na które do końca życia będę szukać odpowiedzi.” Tej odpowiedzi Anna szukała w 2009 roku m.in. na trasie w Azji. Prosto z Alicante i St.Petersburga ruszyła na Daleki Wschód: Jakarta, Denpasar, Surabaya, Singapur. Swoją muzyczną podróż zakończyła czterema koncertami w słynnym klubie Blue Note w Tokio.

 

Ostatnie dwa lata to nieustanne koncerty: Niemcy, Anglia, Stany Zjednoczone, Kanada, Czechy, Brazylia (wspólnie z Ivanem Linsem), a także sześciokrotnie Japonia (w tym koncert na deskach Opery w Tokio). Jej spotkanie z najwybitniejszym pianistą jazzowym Japonii – Makoto Ozone zaowocowało gościnnym występem na jego płycie „Road To Chopin”, a także serią koncertów w obu krajach. Projekty ostatniego sezonu: „Haiku” z Japończykami, „Lisbon Stories” z wybitnymi artystami z Portugalii a także „Polka” przygotowany na pierwszy „Siesta Festival” w Gdańsku z Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubalcabą i grupą muzyków z różnych środowisk, mają swoje płytowe, studyjne wersje. 14 października 2011 na rynek trafiły trzy albumy „Haiku” (platynowa płyta), „Sobremesa” (platynowa płyta) z udziałem takich gwiazd jak Sara Tavares, Tito Paris, Paulo de Carvalho oraz „Polanna”. Wszystkie trzy tytuły są dostępne także w formie kolekcjonerskiego boksu pt. „Lustra”.

Tylko w ostatnich sezonach wystąpiła na legendarnej scenie Hollywood Bowl obok wielkiego Ivana Linsa pod batutą Vince'a Mendozy; śpiewała w duecie z Bobby'm McFerrinem; przyjęła zaproszenie na koncerty z Chrisem Botti; wystąpiła w słynnej Queen Elizabeth Hall i tego samego dnia u boku Nigela Kennedy w Royal Festival Hall; zaprezentowała swoją muzykę w operze w Tel Avivie, przygotowała światową wersję słynnej płyty ,,Pat Metheny & Anna Maria Jopek: Upojenie”; odcisnęła dłonie w brązie obok Krzysztofa Pendereckiego; stworzyła muzykę do filmu animowanego i obdarowała fanów przejmującą, koncertową, Złotą w dniu premiery płytą Jo & Co, gdzie partnerują jej m.in. Richard Bona, Mino Cinelu i Dhafer Youssef. (tekst z oficjalnej strony artystki)

KROKE to w języku jidysz: Kraków. Zespół w 1992 r. stworzyło trzech przyjaciół: Tomasz Kukurba, Jerzy Bawoł i Tomasz Lato. Jako absolwenci krakowskiej Akademii Muzycznej, ale również artyści poszukujący, nie stronili od eksperymentów z jazzem oraz muzyką współczesną. Zespół kiedyś kojarzony głównie z twórczością klezmerską, teraz czerpie inspiracje z muzyki etnicznej całego świata i tworzy własny, unoszący się ponad granicami, czasem i formami styl.

 

KROKE to też jeden z pierwszych zespołów, który wyszedł ze swoją muzyką do publiczności. Muzyków można było spotkać na ulicach i w klubach krakowskiego Kazimierza, kiedyś żydowskiej części miasta. Grali kompozycje dla jednych całkiem nieznane, w innych zaś budzące wspomnienie świata, który dawno odszedł w zapomnienie.

Kiedyś do klubu, w którym akurat koncertowało KROKE, zawitała żona Stevena Spielberga. Reżyser realizował wtedy w Krakowie film ,,Lista Schindlera”. Pewnego dni zabrała męża na koncert KROKE… Reżyser docenił ogromny talent KROKE i zaprosił grupę do Jerozolimy na występ podczas uroczystości Survivors Reunion, zorganizowanej dla ocalałych z listy Oskara Schindlera. – Wtedy tak naprawdę zespół się narodził. Dostaliśmy od tych ludzi – niektórzy z nich byli klezmerami – pewnego rodzaju muzyczne błogosławieństwo – wspominają dziś muzycy. To był dopiero początek wielkiej przygody. Spielberg przesłał kasetę KROKE Peterowi Gabrielowi, który w 1997 roku zaprosił zespół do Wielkiej Brytanii na Festiwal WOMAD. Publiczność gorąco przyjęła zarówno sam koncert, jak i debiutancką płytę Trio. Spotkanie to zaowocowało również wspólnymi nagraniami w Real World Studios. Fragmenty nagrania zostały później wykorzystane przez Gabriela na płycie Long Walk Home stanowiącej ścieżkę dźwiękową do filmu Rabbit – Proof Fence.

Tak zaczęła się światowa kariera KROKE.

Zespół koncertował z gwiazdami światowych estrad, m.in. z Nigelem Kennedym. Ostatnio KROKE realizuje wspólny projekt z Anną Marią Jopek, która pojawiła się na nagranej z orkiestrą Sinfonietta Cracovia najnowszej płycie zespołu Feelharmony.

 Klezmerzy przede wszystkim improwizowali. Improwizacja w muzyce KROKE pojawia się od początku i jest do dziś jej najważniejszym elementem – wyjaśniają muzycy.