Stalowa Wola: O uwagach do konserwacji polichromii i witrażach rozwadowskiej fary
Konserwator zabytków czasowo wstrzymał prace konserwacyjne w kościele pw. Matki Bożej Szkaplerznej w Rozwadowie. Chodzi o konserwację polichromii autorstwa Adama Stalony-Dobrzańskiego, który jest autorem projektu zarówno malowideł, mozejek, jak i witraży w rozwadowskiej farze. Komisja konserwatorska, która oceniała polichromie, stwierdziła, że prace wykonywane przy konserwacji malowideł są niezgodne z zatwierdzonym projektem. Część polichromii, przy których miały być wykonane prace zachowawcze, czyli oczyszczenie i tak zwane wypunktowanie ubytków, została przemalowana. Konserwator wykonująca konserwację będzie więc musiała zdjąć nałożoną farbę i zrobić prace według projektu. Zanim jednak prace znowu ruszą wykonawca musi przedstawić prac naprawczych, o czym mówił kierownik delegatury Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Dominik Komada:
Ocenią to zarówno konserwator wojewódzki wraz z konserwatorem polichromii z krakowskiej akademii. Uwagę na to, że renowacja polichromii odbywa się niezgodnie z projektem zwrócił student Akademi Sztuk Pięknych Adam Ujda:
Ale na polichromii nie koniec Adam Ujda jest zdania, że w kościele uszkodzone zostały witraże. Według jego wiedzy podczas szklenia okien witraże zostały umyte przy użyciu myjki ciśnieniowej, co spowodowało zmycie patyny:
O swoich spostrzeżeniach dotyczacych polichromii i witrazy Adam Ujda poinformował Jana Stalony-Dobrzańskiego, wnuka Adama Stalony – Dobrzańskiego i to wnuk poinformował wojewódzkiego konserwatora zabytków o spostrzeżeniach. Zapytany o temat witraży konserwator Dominik Komada stwierdził, że witraże nie były poddane ocenia komisji, która zajmowała się wyłącznie zakresem objętym projektem, czyli malowidłami. Jeśli jednak będzie taka potrzeba, to jest materiał porównawczy, bo projekty witraży artysty się zachowały:
Na pewno komisja złożona z Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz profesora Edwarda Kosakowskiego konserwatora dzieł sztuki i byłego kierownika Katedry Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych na krakowskiej ASP pojawi się w rozwadowskiej farze w lipcu. Być moze będzie to okazja by poruszyć rwniez sprawę witraży. Kościół pw. Matki Bożej Szkaplerznej w Rozwadowie z przełomu XIX i XX w jest jedną z niewielu w Polsce tak ciekawych neogotyckich świątyń. Posiada bogatą polichromię, posiadającą cechy malarstwa średniowiecznego i bizantyjskiego. Fara ma także niespotykany nigdzie indziej wystrój. To między innymi ołtarze sprowadzone na początku XX w. z Alp, z Tyrolu, przyciągają uwagę swoją rzeźbą. Do tego jedyny w Polsce tak kompleksowy projekt malowideł i witraży autorstwa profesora Adama Stalony-Dobrzańskiego tworzy wyjątkowy nastrój tego kościoła.