Stalowa Wola: O zaletach i wadach edukacji domowej rozmawiali podczas konferencji
Edukacji domowej poświęcona była konferencja zorganizowana w Stalowej Woli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Skierowana była do dyrektorów szkół i placówek oświatowych z terenu powiatu stalowowolskiego i w jej ramach dyskutowano na temat takiej formy nauczania w teorii i praktyce między innymi z pracownikami naukowymi Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Mówi Marzena Łata, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Stalowej Woli.
Okazuje się, że edukacja domowa cieszy się rosnącą popularnością. Stanowi alternatywę dla tradycyjnej formy nauki w szkołach stacjonarnych. Różni się od niej tym, że uczniowie nie uczą się w budynku placówki, ale w domu. Za ich postępy edukacyjne odpowiada rodzic, a nie nauczyciel. W domowym nauczaniu nie ma sprawdzianów, kartkówek ani wystawiania ocen, nie ma też zadań domowych. Nie obowiązują godziny lekcyjne, a nauka odbywa się w tempie dostosowanym do dziecka odbywa się w odpowiednim tempie. To forma nauki bardzo spersonalizowana i skupiona na podążaniu za uczniem, jego możliwościami i zainteresowaniami. Dzieciom uzdolnionym daje ona możliwość sięgania poza ramy programowe i rozwijania się w dziedzinach, które ich interesują. Zaś uczniowi, który ma na przykład problemy z koncentracją, daje możliwość opanowania materiału w swoim tempie.
W naszym regionie ta forma edukacji jeszcze raczkuje.
Natomiast na pewno dzięki edukacji domowej rodzice mają wpływ na to jaka wiedza i w jakiej formie przekazywana jest dziecku.
Weryfikacja zdobytej w nauczaniu domowym wiedzy odbywa się przez egzaminy klasyfikacyjne, zdawane pod koniec roku szkolnego. Konferencja ‚edukacja domowa w teorii i praktyce’ odbyła się w budynku Centrum Aktywności Seniora.